اولویت‌بندی کدهای اخلاقی در تبلیغات تلویزیونی

چکیده

نظر به اینکه جامعه ایران، جامعه‌ای مذهبی است، پایبندی به فرهنگ ملی و مذهبی و ارزش‌های برآمده از این فرهنگ در تبلیغات تلویزیونی ضرورتی انکار‌ناپذیر است، اما در حال حاضر، تبلیغات تهیه شده در کشور، تطابقی با مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور ندارد و بسیاری از تبلیغات تولیدی تنها کپی‌برداری از تبلیغات معروف و پرفروش دنیاست؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به دو پرسش است، نخست، کدهای اخلاقی موجود در تبلیغات تلویزیونی در کشور ایران کدام‌اند؟ و سپس اولویت‌بندی این کدهای اخلاقی از نظر متخصصان صنعت و مصرف‌کنندگان چگونه است؟ روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش در یک بخش، خبرگان صنعت تبلیغات و در بخش دیگر، دانشجویان دانشکده مدیریت شهر تهران را در برمی‌گیرد. حجم نمونه نیز در بخش خبرگان 30 نفر و در بخش دانشجویان 384 نفر است. نتایج نشان داده است که کد اخلاقی «صداقت و راستی» بالاترین میزان اهمیت را هم از دیدگاه دانشجویان و هم از دیدگاه متخصصان داشته است و در نهایت، کدهای شناسایی شده در قالب 9 شاخه اصلی دسته‌بندی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها:تبلیغات؛ تبلیغات تلویزیونی؛ اخلاق؛ اخلاق در تبلیغات

نویسندگان:

محمدرضا کریمی علویجه : دکترای مدیریت بازرگانی-گرایش بازاریابی ، استادیاردانشگاه علامه طباطبایی

غزاله عزیزیان: کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی

فصلنامه پژوهش های ارتباطی – دوره 24، شماره 91، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس