مقایسه سبک‌های مقابله‌ای و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی مقطع متوسطه

چکیده

هدف از این پژوهش مقایسه سبک­های مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان عادی و تیزهوش شهر کرج در سال تحصیلی 93-94  بود(1200= N). نمونه ­ی این پژوهش شامل 100 دانش‌آموز عادی و 100 دانش‌آموز تیزهوش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری دردسترس استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده ­ها از پرسشنامه پردازش هیجانی پارکر و پرسشنامه شیوه­ های مقابله اندلر و پارکر استفاده شد. برای تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. براساس یافته‌ها، بین دو گروه از دانش‌آموزان (تیزهوش و عادی) از نظر سبک مقابله (0/03 ≥ P) و پردازش هیجانی(0/01 ≥ P) تفاوت معناداری وجود دارد. دانش‎آموزان تیزهوش به علت دارا بودن منابع و توانمندی­ های شناختی و هیجانی توانایی نظم­ دهی و پردازش هیجانی متفاوتی دارند و در نتیجه، با مدیریت متفاوت­ هیجانات، سبک مقابله­ ای متفاوتی را تجربه می‌کنند.

کلیدواژه ها: پردازش هیجانی؛ شیوه مقابله با استرس؛ دانش‌آموزان؛ تیز هوش

نویسنده:

مسلم عباسی: استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون

فصلنامه روان شناسی مدرسه – دوره 5، شماره 3 – شماره پیاپی 19، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس