مقایسه‌ی فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان

چکیده

هدف اصلی این پژوهش مقایسه فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان بود. روش این پژوهش علی مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان بر اساس DSM-5 بودند که 20 دانش‌آموز مبتلا به لکنت زبان را با استفاده از روش نمونه ­گیری سرشماری و20 نفر از افراد عادی نیز به شیوه نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. سپس به پرسشنامه­های مقیاس اجتناب و آشفتگی اجتماعی و حساسیت به طرد پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس و نرم‌افزارSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها نشان داد که افراد مبتلا به لکنت زبان نسبت به افراد عادی نمرات بالاتری در فشار اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، اضطراب اجتماعی و حساسیت به طرد داشتند. نتایج نشان داد که 71 درصد از تفاوت بین دو گروه‌ها توسط فشار اجتماعی و حساسیت به طرد تعیین می‌شود. بنابراین دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان  فشار به دلیل فشار های اجتماعی که تحمل می‌کنند و همچنین  حساسیتی که نسبت به  طرد شدن دارند مستعد این هستند که مشکلات شان افزایش یافته و سرخورده شوند.

کلیدواژه ها: لکنت زبان؛ حساسیت به طرد؛ فشار اجتماعی؛ دانش آموزان

نویسندگان:

ابوالفضل پلنگی: کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

 یاسر حبیبی: دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

محمد علی قاسمی نژاد: دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

فصلنامه روان شناسی مدرسه – دوره 5، شماره 3 – شماره پیاپی 19، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس