لزوم شماره ملی و مشخصات برای صدور پرونده الکترونیکی سلامت

لزوم شماره ملی و مشخصات برای صدور پرونده الکترونیکی سلامتبه گزارش تجهیزات نمایشگاهی پرشین آزما به نقل از حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌ها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظفند از شماره ملی و کدپستی ده‌رقمی که توسط سازمان ثبت احوال کشور و در قالب کارت شناسایی و با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی افراد و اشخاص و محل کار یا سکونت آنها حسب مورد اختصاص خواهد یافت تبعیت نموده و به کار گیرند. و مواد 4 و 6 آیین‌‌نامه اجرایی قانون مذکور (مصوب 1/12/87 هیات محترم وزیران) که اشعار می‌دارد: «ماده 4- کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون موظفند پایگاه‌های اطلاعات خود را به نحوی سامان دهند که هر فرد با شماره ملی و کدپستی در کلیه سیستم‌های اختصاصی مربوط شناخته شود.»

«ماده 6- کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون موظفند یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، نسبت به درج شماره ملی و کدپستی در هر گونه کارت شناسایی اداری یا صنفی یا گواهینامه رانندگی و موارد مشابه اقدام نمایند. ارائه خدماتی که نیاز به کسب اطلاعات فردی دارد موکول به اخذ شماره ملی و کدپستی از متقاضیان است.»

و نیز ماده 11 تصویب‌نامه شورای عالی اداری(مصوب 12/12/94 هیات محترم وزیران) که اشعار می‌دارد: «دستگاه‌های اجرایی مکلفند به منظور ساماندهی، هدایت و اتصال داده‌ها و اطلاعات موجود در تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با مردم، شماره ملی و کدپستی افراد و همچنین شناسه ملی اشخاص حقوقی را در تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط درج نمایند.» این سازمان ملزم به اخذ شماره ملی از کلیه متقاضیان بیمه و ثبت آن در پایگاه داده‌های خود جهت ارائه خدمات به استناد قوانین و مصوبات فوق الاشاره بوده و در صورت عدم ارائه اطلاعات هویتی و شماره ملی پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات امکان‌پذیر نمی‌باشد.

خاطرنشان می‌نماید به استناد ضوابط مورد عمل این سازمان، چنانچه افرادی در هنگام مراجعه فاقد شناسنامه باشند اما دارای مدارک دیگری از جمله گواهینامه، کارت ملی، کارت پایان‌خدمت، گذرنامه و یا تصویر شناسنامه باشند پس از انجام استعلام از بانک اطلاعاتی و پرداخت حق بیمه مصوب (طبق ضوابط) می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه بیمارستانی از خدمات بستری بهره‌مند گردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس